Solister

 

 

 

A

B

C

Kammerkoret CAMERATA er et professionelt arbejdende amatørkor grundlagt i 1965. Takket være den frugtbare kombination af rutineret professionalisme og amatørens engagement og intuitive glæde ved kormusikken kan CAMERATA i dag kalde sig et af landets førende kammerkor.

Repertoiret spænder vidt, men kernen udgøres til stadighed af en blanding af kirkelig og verdslig vesteuropæisk musik. Foruden en række a cappella-koncerter sætter koret også årligt nogle af de store oratorier op, hvoraf Händels Messias tre aftener op til jul i særlig grad er blevet en københavnerfavorit, som altid formår at trække fulde huse i Holmens kirke.

Kammerkoret CAMERATA er en vigtig aktør i det danske musikliv, og koret går aldrig af vejen for nye krævende opgaver. Gennem hyppigt samarbejde med både etablerede og debuterende komponister, solister og musikere er koret til stadighed med fremme og bidrager aktivt til en frugtbar udvikling af det klassiske musikmiljø i Danmark.

CAMERATAs særlige klang er ofte blevet rost og har gennem årene ført til at koret har modtaget en række priser. I september 2006 modtog CAMERATA således Den Europæiske korpris, overrakt af Hans Kgl. Højhed Prinsgemalen, og i 2008 blev det til en 1. pris ved årets Holmboe-konkurrence. Senest vandt CAMERATA i 2010 en delt 2. pris ved Aarhus International Choir Competition.

CAMERATA giver mange koncerter og gæster ofte kirker og koncertsale i både ind- og udland. Koret har gennem årene desuden indspillet utallige cd’er med musik af blandt andre Carl Nielsen, Vagn Holmboe og Poul Ruders, foruden en række udgivelser med musik til tekster af danske digtere. I 1999 gik prisen for bedste klassiske udgivelse ved Dansk Grammy til CAMERATAs forevigelse af Händels Messias. Korets seneste udgivelse, Dette Landskab fra 2011, som er en portræt-cd med udvalgte sange og korværker af Vagn Nørgaard, er blevet spillet flittigt på de danske radiokanaler.

Korets dirigent er svenske Jakob Hultberg. Han er uddannet i Göteborg og København og har siden arbejdet som dirigent både i symfonisk repertoire og inden for opera.

G

Graabrødre Kammerkor er blandt de rigtig gode kammerkor i Danmark. Siden korets stiftelse i 1995 har koret været i konstant musikalsk udvikling. Udgangspunktet er den ældre europæiske kirkemusik fra renæssancen og barokken, men sideløbende fordyber koret sig også i et varieret udvalg af nyere værker og moderne musik. Koret øver hver mandag aften i Holmens Kirke i København og består af ca. 20 sangere i alderen 29-59 år. Ved siden af det seriøse arbejde i øvelokalet har sangerne et berigende socialt fællesskab, som også smitter af på musikken.

Kormusikkens a capella-univers er Graabrødre Kammerkors fundament, men mindst en gang om året opfører koret et større værk med musikere og solister, f.eks. H-mol-messen af Johann Sebastian Bach. Koret har i den forbindelse flere gange arbejdet sammen med dygtige musikere fra blandt andet Holmens Barokensemble og internationalt anerkendte solister som eksempelvis den lyriske tenor, Peter Lodahl.

Koncertaktiviteten er høj, og det bliver som regel til 10-15 koncerter om året. En håndfuld af dem afholdes på koncertrejser rundt omkring i Danmark eller i udlandet. Koret har blandt andet sunget i Provence, på Færøerne, på Bornholm og Christians Ø, i Gedächtniskirche i Berlin og i Notre Dame i Paris. Indimellem deltager koret i internationale korkonkurrencer, og det har været med stor succes. I 2011 vandt koret to guldmedaljer ved den internationale korfestival i Tampere, Finland. I 2007 vandt koret guld i kategorien Kammerkor ved den internationale korkonkurrence i Venedig og fik yderligere tildelt en specialpris for det moderne værk Wie ein Kind af Per Nørgaard. Tidligere er koret også blevet præmieret ved Johannes-Brahms korkonkurrence i Wernigerode i Tyskland i 2005, ved konkurrencen i Flanders-Maasmechelen i Belgien i 2001 og ved konkurrencen Crystal Chor i Tjekkiet i 1999.

Koret blev stiftet af de to organister Jakob Lorentzen og Mads Høck. Efter nogle år med musikalsk parløb valgte Mads Høck at stoppe som dirigent for koret. Jakob Lorentzen fortsatte frem til 2006, hvor Dorte Klingenberg Iversen overtog. I foråret 2009 til og med 2013 var Gorm Larsen dirigent, og i februar 2014 tiltrådte Egil Kolind på posten som korets nuværende dirigent.

Den unge danske pianist Gustav Piekut “rammer plet mellem teknisk præcision og henkastet brillans” (BBC Music Magazine) og er “en sand musikalsk poet, en ægte lydkunstner” (Pizzicato Magazine). Hans fortolkninger har høstet store roser og er af musikkritikere blevet anerkendt for deres teknik, intelligens, ynde og styrke. Piekut optræder som solist med betydelige symfoniorkestre og spiller solorecitals i ind- og udland. Han har indspillet internationalt anerkendte album på bl.a. Naxos Records, herunder det seneste, Towards the Flame, der blev nomineret til International Classical Music Awards 2022. Albummet præsenterer en hidtil uhørt sammensætning af virtuos klavermusik af komponisterne Rued Langgaard og Aleksander Skrjabin. “Piekut imponerer i sine fortolkninger med nervøst flimrende patos på opløsningens rand,” skrev Frankfurter Allgemeine Zeitung efter en recital med denne musik. Herudover er Piekut en aktiv kammermusiker og kunstnerisk leder af Festival & Friends, en årligt tilbagevendende musikfestival i København for klassisk musik og meget mere.

Blandt højdepunkterne i sæsonen 2023-24 kan nævnes solistoptrædener med Århus Symfoniorkester, Magdeburgische Philharmonie, State Slovak Orchestra Kosice og Sønderjyllands Symfoniorkester i klaverkoncerter af Beethoven, Prokofiev, Chopin og Gershwin. Piekut optræder desuden på adskillige vigtige musikfestivaler, heriblandt Mecklenburg-Vorpommern Festspiele i Tyskland, Hindsgavl Festival i Danmark, En Blanc et Noir i Frankrig og Pianister på Trollhaugen i Norge.

Piekut blev født i Aalborg i 1995 til en akademikerfamilie, opdagede klaveret som seksårig og blev straks forelsket i klassisk musik. Under sine tidlige studier hos Martin Lysholm Jepsen på Klaverskolen Gradus vandt han hurtigt alle nationale ungdomskonkurrencer i Danmark og blev nogle år efter optaget på Berlins Universität der Künste hos Professor Klaus Hellwig og senere hos Professor Jens Elvekjær på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. I Tyskland vandt han det prestigefulde Studienstiftung-stipendium og tog priser ved adskillige internationale konkurrencer, heriblandt KlavierOlymp Bad Kissingen, Dublin International Piano Competition og Aarhus International Piano Competition. I 2018 udgav han også sit første album, hvor han indspillede et af klaverlitteraturens hovedværker, Beethovens timelange Diabelli-Variationer. Dette album indbragte ham Musikanmelderringens Kunstnerpris og modtog international respons. “Den unge dansker er risikoen værd,” skrev det britiske magasin Pianist i en anmeldelse med topkarakter; “[han] giver lytteren en stadig mere bevægende rejse gennem Beethovens udfordrende landskab.”

Herhjemme fremmanede Piekuts fortolkning af Rachmaninovs krævende 3. klaverkoncert med Copenhagen Phil i Tivolis Koncertsal “de vildeste, ukontrollerede følelser i et utal af skift” og “affødte et publikumsbrøl sjældent hørt” (Politiken). Han har vundet DR P2’s Talentpris, Gladsaxe Musikpris, Léonie Sonnings Talentpris, Wilhelm Hansen Fondens Hæderslegat og Reinh. Van Hauens Musiklegat. Han støttes generøst af Augustinus Fonden med et karrierestipendium samt lån af et Steinway & Sons-flygel til sit daglige musikalske arbejde.

Foto: Kim Matthäi Leland

H

Kammerkoret Hymnia blev stiftet i København i 1983 og består af 28 rutinerede og engagerede sangere under ledelse af Flemming Windekilde. Koret har specialiseret sig i opførelser af nyere og ofte meget kompliceret kompositionsmusik og har i mange år været en etableret og anerkendt del af den danske korelite. Koret lægger vægt på at samarbejde med danske komponister og har gennem årene præsenteret ny dansk musik, blandt andet ved mange uropførelser.

Koret har vundet adskillige priser ved internationale konkurrencer og har udgivet flere cd’er med dansk og udenlandsk kormusik.

Hymnias dirigent Flemming Windekilde er uddannet på Musikvidenskabeligt Institut på Københavns Universitet, og i dirigentklassen på Det kgl. Danske Musikkonservatorium. Windekildes erfaring som dirigent spænder vidt, og han er senest blevet tilknyttet Radiokoret ved flere projekter og turneer.

J

K

Københavns Drengekor – Det Kongelige Kantori blev grundlagt i 1924 af Mogens Wöldike. I 1929 oprettede Københavns Kommune en Sangskole til koret, det nuværende Sankt Annæ Gymnasium. Siden 1959 har koret været tilknyttet Københavns Domkirke. I 2020 er Carsten Seyer-Hansen tiltrådt som ny kunstnerisk leder for koret.

I 1998 gav HM Dronningen bemyndigelse til at benytte titlen Det Kongelige Kantori, og i dag kan koret ofte opleves ved begivenheder i og omkring kongehuset. Senest har koret således medvirket ved fejringen af HKH Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag i maj 2018.

Københavns Drengekor har rejst i hele verden og har givet koncerter på steder som Sydney Opera House, Teatro alla Scala i Milano, Notre Dame i Paris, Kings College i Cambridge og Westminster Abbey i London. Senest i maj 2019 har koret bl.a. givet koncert i Shanghai Oriental Art Center og Beijing Concert Hall.

Korets omfattende virke og høje kunstneriske niveau har betydet, at personligheder som Benjamin Britten, Raphael Kubelik, Sir Andrew Davies og Paul McCreesh har været at finde på dirigentpodiet. Store skandinaviske komponister som Poul Ruders, Per Nørgård, Knut Nystedt, Sven-David Sandström og Palle Mikkelborg har alle skrevet værker dedikeret til Københavns Drengekor.

Københavns Drengekor har jævnlige samarbejder med Det Kgl. Teater, DR SymfoniOrkestret, Copenhagen Phil og Københavns Barokensemble, der består af barokspecialister fra hele Norden. Med få undtagelser har koret medvirket ved Copenhagen Phils opførelse af Bachs Juleoratorium hvert år siden 1974.

Foto: Kim Matthäi Leland

L

M

Mathias Hammer (f. 1982) er TV- og radiovært, pianist og musikformidler. Han er uddannet klassisk pianist med debut fra Det jyske Musikkonservatoriums solistklasse i 2011.

Siden 2010 har Mathias Hammer været musikformidler i DR. Som radiovært præsenterer han bl.a. DR SymfoniOrkestrets Torsdagskoncerter. Han er den ene halvdel af programmet Hammer og Cilius, og han står bag en række podcast-serier om bl.a. Beethoven, Carl Nielsen og Niels w. Gade, som har været nomineret til de internationale radiopriser Prix Europa og Prix Italia.

På TV er Mathias Hammer holdkaptajn i Den Klassiske Musikquiz, ligesom han har var vært på bl.a. Danmark synger julen ind, Orkestret flytter ind, DR2 bringer kulturen ud og fællessangsmaratonet Live fra Højskolesangbogen.

Mathias Hammer har et alsidigt virke som scenevært. Han har været konferencier for hovedparten af landets symfoniorkestre og kammerensembler, og han er fast vært for bl.a. Hindsgavl festival, Copenhagen Opera festival, Stjernestunder i Tivoli og Frederiksværk Musikfestival. Desuden er han foredragsholder og formidler klassisk musik over hele landet.

Mathias Hammer har også et bankende hjerte for den danske sang. Han er flittig arrangør og akkompagnatør til fællessangaftener og har siddet i det udvalg, der har revideret den nye 19. udgave af Højskolesangbogen.

Sopranen Mojca Erdmann er rost af kritikere og elsket af publikum for sin toneskønhed og sit upåklagelige musikerskab, og hun er en hastigt stigende stjerne på den internationale musikscene. Om hendes tilbagevenden til Metropolitan Operaen i 2012 skrev New York Times: “Mojca Erdmann bragte en sød, forførende stemme og en ærbar oprigtighed til Susanna”. Hun er kendt for sin alsidighed i repertoiret lige fra barok til moderne musik, og er af BBC Music Magazine blevet rost som en “gudsbenådet fortolker.

Mojca Erdmann startede sin sæson 2018/2019 med at besøge DR SymfoniOrkestret og tog senere til Tokyo, hvor hun optrådte sammen med Bach Collegium Japan. I efteråret samme sæson turnerede hun med Israel Philharmonic under ledelse af ​​Maestro Zubin Mehta med Mozarts Kroningsmesse. Yderligere koncertengagementer bragte hende til Zürich, München, Dresden, Bremen, Heilbronn, Hof, Linz og Salzburg med Mahlers symfoni nr. 4, Haydns Skabelsen og Brahms’ Requiem for blot at nævne nogle få højdepunkter. I den berømte Boulezsaal i Berlin sang hun en recital med Malcolm Martineau i et Lieder-program af Franz Schubert.

På operascenen har Mojca Erdmann medvirket i uropførelsen af ​​Jörg Widmanns Babylon på Berlins Statsopera samt i Falstaff på Dallas Opera.

I sæson 2017/2018 debuterede Mojca Erdmann med Houston Symphony Orchestra med hun Dvoráks Te Deum samt med Mahlers symfoni nr. 4 under Andrés Orozco-Estradas ledelse, inden hun tog til Japan og sang Bergs Lulu i Tokyos NHK Hall. Hun var en del af WDR Rundfunkorchesters 70 års jubilæumsgalla og sang verdenspremieren på Aribert Reimanns nye værk sammen med Kuss Quartett i Hannover, Amsterdam og Berlin. På operascenen kunne man høre den alsidige sopran som ‘Claudia’ i Toshio Hosokawas Stilles Meer på Staatsoper Hamburg under ledelse af Kent Nagano. Mojca Erdmann sang også verdenspremieren på Miroslva Srnkas nye opera South Pole sammen med Thomas Hampson og Rolando Villazón ved Bayerische Staatsoper München samt Wolfgang Rihms Proserpina på Teatro dell’Opera di Roma.

Foto: Felix Broede

Musica Ficta er et professionelt vokalensemble, dannet i 1996 af komponisten og dirigenten Bo Holten. Her har han realiseret sin vision om et fleksibelt og projektorienteret ensemble, hvor den virtuose ensemblesang i alle dens afskygninger står i centrum.

Musica Ficta favner et meget bredt repertoire. Ensemblets speciale er dog musik fra Middelalderen og Renæssancen, hvor komponisterne ikke skrev deres store værker for symfoniorkestre, men for den menneskelige stemme. Musica Fictas kunstneriske leder og dirigent, Bo Holten, er blandt verdens førende på dette felt.

De seneste år har Bo Holtens interesse især kredset om den ekstreme renæssancekomponist Carlo Gesualdo (1566-1613), hvis atonale og dissonante madrigaler er blevet en tilbagevendende og yderst anerkendt del af Musica Fictas repertoire. Musica Ficta betragter endvidere arbejdet med den danske sangskat som en central del af sit virke. Cd’erne med danske sange har gjort Musica Ficta til Danmarks mest sælgende klassiske ensemble, og ensemblet turnerer hvert år landet rundt for at udbrede og fastholde kendskabet til både de kendte og de mindre kendte egne af den danske sangskat.

I Musica Ficta giver selv det mindste projekt anledning til stor fordybelse. Med Bo Holtens dybtgående kendskab til den europæiske musik- og kulturhistorie bliver alle koncerter gennemført i et bestemt tematisk perspektiv. Hver koncert er en rejse ind i en tid, en epoke eller en kunstnerpersonlighed.

Musica Ficta består af en kernegruppe på 12 af Danmarks bedste ensemblesangere, men det er altid de enkelte opgaver, som afgør ensemblets størrelse og stemmesammensætning. På den måde kan man opleve Musica Ficta med alt fra tre damestemmer til en barokbesætning på 16 sangere.

Begrebet ‘Musica Ficta’ refererer til den praksis i den tidlige musik, hvor sangerne selv indsætter løse fortegn i satsen. Selv mener koret, at dette retter opmærksomheden mod, at det musikalske værk i sidste ende skabes af de udøvende selv – og at det rækker ud over det nedskrevne.

S

Sibylle Glosted er en ung dansk koloratursopran. Opvokset i en musikalsk og kunstnerisk familie begyndte hun sin egen musikalske karriere i en ung alder. I løbet af de tre år på The Musical Academy optrådte hun i delen af ​​La Princesse i L’Enfant et les Sortiléges af Ravel, ved fejringen af ​​Ib Nørholms 80 års fødselsdag og repræsenterede The Musical Academy ved den årlige PULSAR festival i København. Efter sin bachelorgrad fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2013 bestod hun auditionerne på Opera University College i Stockholm, hvorfra hun dimitterede i 2016.

Sibylle Glosted startede sit år 2022 med en stor turné med nytårskoncerter med Promenadeorkestret Lauseniana rundt omkring i Danmark. I marts 2021 fik hun sin internationale debut på Konzert Theater Bern som kvindekor i The Rape of Lucretia af Benjamin Britten. Hendes andre nylige og fremtidige engagementer omfatter ‘Elettra’ i Idomeneo hos operakompagniet Kamraterna, ‘Echo’ i Ariadne på Naxos ved Den Kgl. Opera København, ‘Charlotte’ i Sovedrikken, ‘Sophie Scholl’ i Zimmermanns Die Weisse Rose på Den Fynske Opera og ‘Juliette’ i Romeo & Juliette af Gounod på Operaen i Midten. Næste stop er Malmø Opera, hvor hun synger den kvindelige hovedrolle ‘Marguerite’ i Faust i en omskrevet udgave med musik kun komponeret af kvindelige komponister fra Gounods leveperiode.

Direkte efter sin eksamen fra Operaskolen i Stockholm debuterede Sibylle Glosted med succes i Ophélia-delen i den nyskrevne opera Hamlet in Absentia af islandske Hugi Gudmundsson med verdenspremiere på Kronborg Slot. I samme periode modtog hun prisen som ‘Årets Unge Operatalent’ fra Copenhagen Opera Festival. Hun sang en solokoncert akkompagneret af  pianist Ulrich Stærk, og hun deltog i Final Concert of Copenhagen Opera Festival akkompagneret af Malmö Opera Orchestra under ledelse af Kristiina Poska.

Med en stemme sammenlignet med ‘sort fløjl’ er Sophie Haagen rost for sin karakteristiske klang og fleksibilitet. Hun er allerede ved at etablere sig som en efterspurgt mezzosopran i store dele af verden – og snart vil hun udvide sine relationer med Det Kgl. Teater og Copenhagen Opera Festival.

Sophie Haagen har studeret sang på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i København på både bachelor- og kandidatniveau, hvorefter hun blev optaget på Det Kgl. Teaters operaakademi, hvor hun uddannede sig som som solist. Studierne afsluttes i løbet af sommeren 2021. Derudover har hun studeret på Eastman School of Music ved University of Rochester i New York og på School of the Aspen Music Festival i Colorado.

I oktober 2019 blev Sophie tildelt førsteprisen sammen med pianisten Elias Holm ved en lied-konkurrence på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Hun er en erfaren oratoriesanger, koncertudøver og recitalist og optræder hvert år på Copenhagen Opera Festival.

Sophie Haagen har deltaget i master-classes med fremtrædende sangere, pianister og vokalcoaches herunder Matthew Rose, Gregory Lamar, Bo Skovhus, Michael Eliasen, Andreas Haefliger og Anne Sophie von Otter. I New York arbejdede hun med dirigenten Benton Hess og instruktør Steven Daigle og i Aspen med Edward Berkeley.

T