Orkestret

CHEFDIRIGENT

Christoph Gedschold tiltrådte som chefdirigent på operaen i Leipzig i sæson 2022/2023 og er ét af de mest spændende navne blandt den kommende generation af tyske topdirigenter. Fra sæson 2024/2025 er han også Copenhagen Phils nye chefdirigent.

Aktuelle produktioner på Leipzig Opera omfatter en ny produktion af Lohengrin samt The Fairies, The Prohibition of Love og Twilight of the Gods. Derudover har han i Leipzig stået i spidsen for Puccinis Tosca og La bohème samt det store WAGNER 22-projekt foruden Elektra på Semperoper Dresden.

Christoph Gedschold har jævnligt dirigeret ved Leipzig Opera siden sæson 2015/2016 bl.a. premiererne på Webers Jægerbruden, Bartoks Hertug Blåskægs borg, Dvoráks Rusalka, Smetanas Den solgte brud, Leoncavallos Bajadser og mange flere. Derudover har han været en fast gæst ved flere store operahuse i Tyskland siden 2015, hvor han har dirigeret bl.a. Weinbergs opera Passageren på Semperoper Dresden og i Frankfurt Opera, Dvoráks Rusalka og Mozarts Tryllefløjten i Köln samt Wagners Ragnarok på Opera de Oviedo i Spanien. Dertil også Verdis Simon Boccanegra og La Traviata, Janáceks Katja Kabanova, Puccinis Manon Lescaut og Korngolds Die tote Stadt i Staatsoper Hamburg, Strauss’ Ariadne på Naxos i Frankfurt, Puccinis Turandot i Köln samt opførelser af Webers Jægerbruden, Mozarts Don Giovanni og Tryllefløjten på Semperoper i Dresden.

Under sine klaver- og dirigentstudier i Leipzig og Hamborg optrådte Christoph Gedschold som en del af International Opera Studio i Zürich. I 2002 blev han kapelmester ved Lucerne Teatret og arbejdede bl.a. på Lucerne Festival. I 2005 assisterede han Ulf Schirmer ved Bregenz Festival og flyttede til Statsteatret i Nürnberg.

I 2009 blev han udnævnt til 1. kapelmester ved Karlsruhes Statsteater, hvor han dirigerede uropførelser af Weinbergs Passageren, Martinus Den græske passion og Strauss’ Rosenkavaleren, Wagners Mestersangerne i Nürnberg og Lohengrin samt Brittens Peter Grimes. Ud over sit faste samarbejde med Gewandhaus Orchestra har Christoph Gedschold bl.a. dirigeret Staatskapelle Dresden, Hamburg Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, German Radio Philharmonie Saarbrücken og Gürzenich Orchestra Cologne. Dertil har han også optrådt med Orchester symphonique de Montrèal, Basler Sinfonieorchester og New Japan Philharmonic.

Ansættelsen af Christoph Gedschold er støttet af Augustinus Fonden.

Christoph Gedschold is the new music director at the Leipzig Opera with the 2022/2023 season. From season 2024/2025 he is also chief conductor of Copenhagen Phil.

During his piano and conducting studies in Leipzig and Hamburg, the conductor and pianist Christoph Gedschold performed as part of the International Opera Studio in Zurich. In 2002 he became Kapellmeister and répétiteur at the Lucerne Theater and worked at the Lucerne Festival, among others, for Claudio Abbado, Mariss Jansons and Pierre Boulez. In 2005 he assisted Ulf Schirmer at the Bregenz Festival and moved to the State Theater in Nuremberg.

In 2009 he was appointed first Kapellmeister at the Karlsruhe State Theater. There he conducted premieres of Weinberg’s The Passenger, Martinu’s The Greek Passion and repertory works such as Der Rosenkavalier, Die Meistersinger von Nürnberg, Lohengrin and Peter Grimes. Christoph Gedschold has been conductor at the Leipzig Opera since the 2015/2016 season and has conducted the premieres of Freischütz, Duke Bluebeard’s Castle, Rusalka, The Bartered Bride, Pagliacci and many more. In addition, he has been invited to other major opera houses in Germany since 2015: He directed premieres such as The Passenger by Mieczysław Weinberg at the Semperoper Dresden and at the Frankfurt Opera, in Cologne the premieres of Rusalka and The Magic Flute. At the Opera de Oviedo, Spain, he conducted the premiere of Götterdämmerung. There are also repertoire pieces such as Simon Boccanegra, La Traviata, Katja Kabanova, Manon Lescaut and Die tote Stadt at the Hamburg State Opera, Ariadne auf Naxos in Frankfurt, Turandot in Cologne and performances of Der Freischütz, Don Giovanni and The Magic Flute at the Semperoper in Dresden.

Participation in the major project WAGNER 22 at the Leipzig Opera is planned for 2022, where Christoph Gedschold will conduct the performances of Die Feen, Das Liebesverbot and Lohengrin. Also is planed that he will conduct performances of Wagner’s Flying dutchman and Strauss’s Elektra in Dresden.

In addition to his regular collaboration with the Gewandhaus Orchestra, Christoph Gedschold conducted among others: Staatskapelle Dresden, Hamburg Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, German Radio Philharmonie Saarbrücken and Gürzenich Orchestra Cologne. Guest appearances have taken him to the Orchestre symphonique de Montrèal, Basler Sinfonieorchester and the New Japan Philharmonic.

The Munic Broadcastorchestra presented the Prize Symphony by Georg Schumann on CD in cooperation with BR Klassik.

The employment of Christoph Gedschold as chief conductor of Copenhagen Phil is kindly supported by the Augustinus Foundation.

ÆRES-GÆSTEDIRIGENT

Christoph Eschenbach er et fænomen blandt den øverste liga af internationale dirigenter. Han hører til den tyske elite og er anerkendt verden over som både dirigent og pianist – og er elsket af publikum for hans særlige evne til altid at tilføje hans optrædener en sjælden følelsesmæssig intensitet. Eschenbach er berømt for bredden af ​​sit repertoire og dybden i sine fortolkninger. Han har haft chefdirigent-stillinger ved mange førende orkestre og opnået de højeste musikalske hædersbevisninger.

Eschenbach er uddannet i Hamborg, hvor hans to mentorer – George Szell og Herbert von Karajan – har haft en gennemgribende indflydelse på hans dirigentvirke. Han debuterede i 1975 med San Francisco Symphony Orchestra. I dag er Christoph Eschenbach yderst efterspurgt blandt verdens fineste operahuse og orkestre herunder orkestrene i Wien, Berlin, Paris, London, New York, Boston, Chicago, Los Angeles, Milano, Rom, München, Dresden, Leipzig, Madrid, Tokyo og Shanghai.

Christoph Eschenbach er i dag chefdirigent for Konzerthausorchestra Berlin. I 2017 modtog han ærestitlen fra National Symphony Orchestra i Washington efter at have tjent som chefdirigent fra 2010 til 2017. Derudover har han været chefdirigent for Orchestre de Paris (2000–2010), Philadelphia Orchestra (2003–2008), NDR Symphony Orchestra (1998–2004) og Houston Symphony (1988–1999).

Eschenbach er født i hjertet af et stormfuldt, krigshærget Europa i 1940, og hans tidlige barndom blev arret af en række personlige tragedier. Her blev musikken hans frelser, og hans liv ændrede sig, da han begyndte at spille klaver. Nu, i en alder af 82 år, er hans skarpe kunstneriske nysgerrighed uformindsket. Han har en personlig mission om at føre den musikalske fakkel videre til den næste generation af talenter – hans opdagelser inkluderer her bl.a. pianisten Lang Lang, violinisten Julia Fischer og cellisterne Leonard Elschenbroich og Daniel Müller-Schott.

Louis-Hansen Fonden støtter ansættelsen af Christoph Eschenbach som Copenhagen Phils æres-gæstedirigent.

ÆRES-DIRIGENT

Toshiyuki Kamioka var Copenhagen Phils chefdirigent fra sæson 2016/2017 til sæson 2024/2024.

Han er født i 1960 i Tokyo, hvor han har studeret direktion, komposition samt klaver og violin på National University of Fine Arts & Music. I 1982 blev han belønnet med den eftertragtede ’Ataka Prize’, og to år senere modtog han et Rotary legat til at studere direktion hos Klauspeter Seibel på kon­ser­va­to­riet i Hamborg.

I 1987 havde han opnået en stilling som le­ktor i kam­mer­mu­sik og ak­kom­pag­ne­ment på Kon­ser­va­to­riet i Ham­borg, og i sæson 2000/2001 blev han pro­fes­sor for ope­ra­klas­ser­ne på Frank­furt-am-Main Kon­ser­va­to­riet. Siden efter­år­et 2004 har han været pro­fes­sor på Hoch­schu­le für Musik Saar i Saar­brück­en, hvor han ar­bej­der med ud­vik­ling­en af den kom­men­de diri­gent­­ge­ne­ra­tion – en opgave, der holder ham skarp og pro­­fes­sio­nel helt ud i fingerspidserne.

Toshiyuki Kamioka fik sin første teatererfaring som repetitør for solister og som kapelmester ved Städtische Bühnen i Kiel. Fra 1992 til 1996 var han 1. Kapelmester ved Aalto Theater i Essen. Mellem 1996 og 2004 var han Generalmusikdirektør i Hessisches Staatstheater i Wiesbaden. I løbet af de otte sæsoner fra 1998 til 2006 var Kamioka chefdirigent for Nordwest-deutsche Philharmonie i Herford og blev samtidig regelmæssigt inviteret til at turnere i Tyskland og i udlandet. Koncerter med ensembler som fx NHK Symphony Orchestra i Tokyo og Bamberg Symphony Orchestra har givet Kamioka et internationalt ry, hvor både pressen og offentligheden har rost ham for hans sofistikerede musikalske fortolkninger. Udover hans dirigentengagementer optræder Toshiyuki Kamioka jævnligt som en subtil og virtuos klaversolist.

Toshiyuki Kamioka blev Generalmusikdirektør for Wuppertal Symfoniorkester i sæson 2004/2005 og blev fra sæson 2009/2010 til­lige chef­di­ri­gent og kunst­ne­risk leder her. Under hans stafet har Wuppertal Sym­fo­ni­or­kes­ter udviklet sig be­tyd­e­ligt både mu­si­kalsk og tek­nisk til et or­ke­ster i top­klasse. Kamioka har samtidig fungeret som General­mu­sik­di­rek­tør for Saar­länd­isches Staats­theater i Saar­brück­en sid­en sæ­son 2009/2010 ind­til som­mer­en 2014. Siden 2014/2015 har han været General­musik­di­rek­tør og opera­chef på Wup­per­tal­er Bühnen und Sin­fo­nie­or­che­ster GmbH.

I 2010 modtog Toshiyuki Kamioka ’Von der Heydt-Kulturpreis’ i Wuppertal. I begyndelsen af 2011 tildelte Music Pen-Club Japan ham en ’koncert Prize’ for sit arbejde som dirigent for japanske orkestre samt for at have turneret i Japan med Wuppertal Symfoniorkester.

Augustinus Fonden støtter ansættelsen af Toshiyuki Kamioka som Copenhagen Phils chefdirigent.

Lan Shui var chefdirigent for Copenhagen Phil fra sæson 2006/2007 til sæson 2015/2016.

Lan Shui har dertil været kunstnerisk leder og chefdirigent ved Singapore Symphony Orchestra siden 1997 og kunstnerisk rådgiver ved the National Taiwan Symphony Orchestra siden 2010. Under Lan Shuis ledelse har Singapore Symphony Orchestra udviklet sig til et orkester i verdensklasse, og han har sammen med orkestret eksklusivaftale med pladeselskabet BIS. Han har dirigeret orkestret på flere meget roste turnéer i Tyskland, Schweiz, Japan, Kina, Hong Kong, Taiwan, Frankrig, Spanien og USA.

Som gæstedirigent har han stået i spidsen for en lang række orkestre både i USA, Canada og Europa – bl.a. LA Phil, Baltimore Symphony, Detroit Symphony, Houston Symphony, Minnesota Orchestra, Deutsches Symphonie-Orchester (Berlin), Göteborg Symfoniorkester samt Radioorkestrene i Frankfurt og Stuttgart. Han har optrådt på festivaler som Tanglewood, Aspen, Round Top, Eastern Music og Casals Festivalen og har desuden været 1. gæstedirigent ved Aalborg Symfoniorkester.

Lan Shui er født i Hangzhou i Kina. Han har studeret komposition på konservatoriet i Shanghai og taget eksamen i direktion fra konservatoriet i Beijing. I 1986 fortsatte Lan Shui sine studier ved Boston University og deltog i Tanglewood Festivalen, hvor han arbejdede tæt sammen med Leonard Bernstein. Fra 1992 til 1994 var han assistent for dirigenten David Zinman ved Baltimore Symphony Orchestra. Fra 1994 til 1997 var han Neeme Järvis assistent ved Detroit Symphony og Kurt Masurs assistent ved New York Philharmonic samtidig med, at han deltog i Boulez og Cleveland Orchestras Young Conductors’ Project i Paris.

Siden 1998 har Lan Shui indspillet over 16 cd’er på pladeselskabet BIS. Cd’en Seascape, som han indspillede med Singapore Symphony Orchestra, blev valgt som én af de bedste udgivelser i 2007 af International Music Web, og cd’en Movement med DR’s Radiosymfoni blev nomineret til en grammy. Han har modtaget flere internationale priser bl.a. fra Beijing Arts Festival, New York Tcherepnin Society, Besancon dirigentkonkurrencen og Boston University (Distinguished Alumni Award).

Derudover har Lan Shui dirigeret blandt andre San Francisco Symphony, Shanghai Symphony Orchestra, Orchestra National des Pays de la Loire og Iceland Symphony Orchestra.

1. VIOLIN

2. VIOLIN

BRATSCH

CELLO

KONTRABAS

FLØJTE

OBO

KLARINET

FAGOT

HORN

TROMPET

BASUN

TUBA

PAUKER

SLAGTØJ