Copenhagen Phil
1. oktober 2021 kl. 17:00
Konservatoriets Koncertsal

Haydn / Cellokoncert nr. 1
Nielsen / Symfoni nr. 4, Det uudslukkelige

Kamioka & Nielsens 4.

Ofte skal man rejse ud i verden for at se sit eget land med nye øjne. Det samme gælder med Carl Nielsens musik, som de bedste danske dirigenter allerede har portrætteret fornemt både ved koncerter og indspilninger. Nu er det Copenhagen Phil og chefdirigent Kamiokas tur til at opføre samtlige Nielsen-symfonier. Denne aften er turen kommet til Nielsens banebrydende og mesterlige 4. symfoni. Og én af verdens mest efter­trag­tede cellister, Daniel Müller-Schott, er solist i Haydns livsbekræftende 1. cellokoncert.

Carl Nielsen skrev sin 4. symfoni under Første Verdenskrig. Den er både voldsom, kaotisk kontrastfuld og kulminerer i den berømte paukeduel. Det er derfor nær­lig­gen­de at høre værket som et musikalsk billede af en dødelig kamp. Men Nielsen ville det modsatte. Symfonien skulle nemlig udtrykke musikkens iboende vilje til liv. Han skrev: “Musikkens elementæreste Væsen er Lys, Liv og Bevægelse der hugger Stilheden i stykker.” Den skulle ikke blot symbolisere, men fremstå som et eksempel på den elementære livskraft, der overvinder alt: “Musik er Liv, som dette uudslukkelig.” Et forrygende værk og ét af Nielsens mest originale og dramatiske – hvor livet sejrer trods alle odds.

Længe fandtes der kun én cellokoncert af den østrigske komponist Franz Joseph Haydn, nemlig hans lyriske cellokoncert fra 1783. Samtidig vidste man fra komponistens eget håndskrevne værkkatalog, at han havde komponeret en cellokoncert i C-dur, for­mod­ent­ligt mellem 1761 og 1765. Men den for­svandt og dukkede først op næsten 200 år senere på et museum i Prag. Haydns første cellokoncert er nu ét af hans mest elskede værker og demonstrerer virkelig, hvad en cello kan udrette. Koncerten er triumferende og charmerende – og spækket med både virtuose løb og finurlige detaljer. Den præ­sen­te­res af den tyske cellovirtuos, Daniel Müller-Schott, hvis energiske fortolkninger og smittende personlighed har skabt store koncertoplevelser sammen med blandt andre violinisten Anne-Sophie Mutter, London Symphony Orchestra og Berliner Filharmonikerne.

1. oktober kl. 16:10: Gratis koncertintroduktion v. Katrine Nyland Sørensen i samtale med orkestrets cellist Halina Wigocka Wamberg og paukist Harry Teahan.


Copenhagen Phils samarbejde med chefdirigent Toshiyuki Kamioka støttes af Det Obelske Familiefond.


COVID-19

93% af vores publikum følte sig trygge ved orkestrets koncerter i efteråret 2020.

Gå trygt til koncert med Copenhagen Phil!
Vi tager publikums helbred og tryghed al­vor­ligt, og vi følger myndighedernes ret­nings­linjer nøje. Efter de seneste udmeldinger har vi for sæson 2021/2022 besluttet som ud­gangs­punkt at sælge alle pladser i koncert­salen. Såfremt det på koncerttidspunktet viser sig, at alle sæder ikke må være besat, kan vi blive nødsaget til at foretage æn­dring­er – ex at spille koncerten to gange med hver halv publikumsbelægning. Vi håber på jeres forståelse – og på, at det ikke bliver aktuelt.

Købte billetter refunderes i tilfælde af aflysning.