Copenhagen Phil
14. februar 2020 kl. 19:30
Konservatoriets Koncertsal

Solister / PERCURAMA Percussion fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium
 
Silvestre Revueltas / Sensemayá
Gareth Farr / Koncert for slagtøj og orkester
Rimskij-Korsakov / Sheherazade
 
International Slagtøjsfestival Percussion Pulse 2020
 
Fælleskoncert med Det Kgl. Danske Musikkonservatorium

Eventyr og slagtøj

Eventyr og slagtøj er en koncert lidt ud over det sædvanlige med både vilde rytmer og smægtende, eventyrlig musik.

Koncerten er en del af slagtøjsfestivalen Percussion PULSE 2020 – fem dage med hårdtslående og rytmisk skarpe musikoplevelser.

Scenen ser altid lidt speciel ud, når slagtøjsmusikerne får lov til at rykke frem på scenen med deres mange forskellige instrumenter. Og det er svært ikke at blive imponeret af både slagkræften og de rytmiske detaljer – for ikke at tale om evnen til at få musik ud af stort set alt.

Ud over at stifte bekendtskab med et par fantastiske værker for slagtøj og orkester, kan publikum glæde sig til mødet med den russiske komponist Rimskij-Korsakovs musikalske genfortælling af Tusind og en nats eventyrlige univers i værket Sheherazade. Musikken er inspireret af historien om den kloge og fantasifulde Sheherazade, der aften efter aften finder på fantastiske historier for at redde sit eget liv. Vi møder både Sindbad Søfareren, Aladdin og Ali Baba – fortalt gennem Rimskij-Korsakovs eminente musikalske malebog, hvor alle orkestrets utrolige klange bliver udnyttet til fulde. Et rigtigt eventyr for stort orkester.

På dirigentpodiet står dirigenten Julien Salemkour, der stod i lære hos mesterdirigenten Daniel Barenboim og for fire år siden spraing ind i sidste øjeblik ved en koncert med Copen­hagen Phil. Det blev så stor en succes, at han nu vender tilbage. Denne gang til endnu et samarbejdsprojekt mellem det profes­sio­nel­le orkester og den kommende generation af orkestermusikere – studerende ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium.

Gratis koncertintroduktion ved Henrik Engelbrecht kl. 18:45 på scenen.

Koncerten er støttet af Den Danske Forskningsfond og Beckett-Fonden.

Slagtøjssalen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium