Copenhagen Phil
11. august 2019 kl. 15:00
Tivolis Koncertsal
  • Dirigent / Michael Schønwandt

Tivoli Copenhagen Phil
Malmø Operas Damekor

Tivoli / Ud i galaksen

Den 20. juli 1969 landede Apollo 11 på månen. Det var en verdensbegivenhed af dimensioner: 450 millioner seere sad foran deres tv-apparater og så Neil Armstrong sætte foden ned på månens overflade som det første menneske nogensinde. Det blev også et vendepunkt for menneskets opfattelse af sig selv – nu var intet længere umuligt!

I 1969 var både Holst og Strauss døde, men de to værker er alligevel oplagte at fejre 50-året for månelandingen med: Kubricks filmklassiker Rumrejsen 2001 har gjort de første minutter af Strauss’ Således talte Zarathustra lige så kendte som starten af Beethovens 5. symfoni. Den fantastiske opbygning, det mægtige orkester, der majestætisk folder sig ud og ender i en kæmpestor kulmination, får det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste. Og så er der stadig 30 minutter fantastisk musik forude …

Strauss’ tonedigt er inspireret af Nietzsches bog af samme navn, og Strauss’ overdådige komposition er skrevet som en hyldest til Nietzsches geni. Musikken er overvældende og monumental med satser som bl.a. “Om den store længsel”, “Om glæder og lidenskaber” og “Om videnskaben”.

Holst tænkte også stort og var optaget af det, der rækker ud over det jordnære. Den engelske komponist var f.eks. stærkt interesseret i hinduistisk filosofi og i astrologi, og hans Planeterne, der blev en enorm succes – langt større end Holst kunne kapere – er syv astrologiske portrætter, hvor hver planet har sin egen karakter eller ’psyke’. “Mars” er krigeren, “Venus” kommer med fred osv. Den sidste sats, “Neptun”, slutter utraditionelt ved at tone ud i et damekor, der er det sidste man hører, efter at orkestret er holdt op med at spille, hvorefter også disse toner bliver svagere og svagere for til sidst at forsvinde helt – som opsluges de af det ydre rum.

Program
Holst / Planeterne
Richard Strauss / Also sprach Zarathustra