Copenhagen Phil kan skrive historie tilbage til 1843, hvor Georg Carstensen åbnede Tivoli i København.
Til at forestå musikken i Tivoli engagerede Georg Carstensen den populære komponist og dirigent H.C. Lumbye og hans orkester: “Det Lumbyeske Selskab”. Selskabet bestod af 22 musikere og spillede hovedsagligt “koncerter à la Strauss”. Lige siden har orkestret spillet i Tivoli hver sommer.
I 1846 udvides orkestret til 33 musikere og begynder at give symfonikoncerter som Tivolis Orkester.
I 1848 vender den berømte komponist og dirigent Niels W. Gade hjem fra Leipzig, hvor han bl.a. har været dirigent for det berømte Gewandhaus orkester. Gade sætter fart i koncertlivet i København, og Tivoliorkestrets musikere bliver fast stamme i vinterens koncertorkestre.
De traditionsrige Palækoncerter ophører i 1931, hvorefter orkestrets vinteraktiviteter indskrænkes til et antal spredte koncerter, stadig under navnet Københavns Philharmoniske Orkester. Orkestrets musikere er kun fuldtidsansat i Tivolisæsonen.
Sådan lever efterkommerne af Det Lumbyeske Selskab frem til 1965, hvor det lykkes at få alle musikere fastansat året rundt ved oprettelsen af det tidligere navn Sjællands Symfoniorkester. I dag har orkestret 70 fastansatte musikere. Orkestret deler fortsat året mellem en sommersæson i Tivoli og vintersæsonen med symfonikoncerter i København og på hele Sjælland.
Copenhagen Phil er i dag landsdelsorkester for hele Sjælland, Lolland og Falster og en moderne kulturinstitution, der giver store symfoniske koncerter i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg. Orkestret rejser rundt i hele den sjællandske region og giver koncerter for både store og små.
Det ligger Copenhagen Phil på sinde at skabe nye auditive og visuelle udtryk for offentligheden, der kaster nye perspektiver på symfoniorkestret som en innovativ kulturinstitution. Copenhagen Phil er således et orkester, der spiller på mange strenge og tilbyder også bl.a. 60 minutes koncerter, hvor rytmiske musikere sætter det klassiske orkester i stævne. I Open Orchestra inviteres skoleklasser og det voksne publikum til at gå rundt i orkestret, mens det spiller, og i koncertforestillingerne Afgørende øjeblikke kan gymnasielever og det klassiske publikum opleve en dramatiseret koncert, hvor en kendt dansk skuespiller fortæller det spillede værks historie – med podcast af Third Ear og scenografi af Dark Matters.
Copenhagen Phil arbejder målrettet med musikformidling til samt projekter for og med børn og unge. Det ses bl.a. i koncerterne Musik Med Mere, hvor sjællandske musikskoleelever inviteres med på scenen og i folkeskoleprojektet Musik På Tværs, hvor 6000 børn fra hele Sjælland tilbydes musikundervisning, møder ensembler fra orkestret i skolerne og oplever en stor symfonisk børnekoncert i koncertsalen.
Copenhagen Phil har haft flere succesfulde samarbejder med andre kulturinstitutioner. Senest med Dansk Danseteater og teater Republique omkring Stravinskijs “Ildfuglen”, der spillede for fulde huse i januar 2016. Orkestret indgår desuden ofte i samarbejder med Den Jyske Opera, Det Kongelige Teater, CPH Opera Festival, Strøm Festival m.fl.
Copenhagen Phils chefdirigent er japanske Toshiyuki Kamioka, der tiltrådte fra sæson 2016/2017 for en seksårig periode.
Copenhagen Phil har siden sæson 2009/2010 holdt til i Konservatoriets Koncertsal – DRs gamle Radiohus på Frederiksberg.
Fra sæson 2013/2014 skiftede orkestret navn til “Copenhagen Phil – hele Sjællands Symfoniorkester”.
Copenhagen Phil har siden 1965 været et landsdelsorkester. Orkestret består af 65 fastansatte musikere og spiller i vintersæsonen i Konservatoriets Koncertsal – i sommersæsonen skifter orkestret navn til ‘Tivoli Copenhagen Phil’.