English Copenhagen Phil
31. oktober 2014 kl. 19:30
Konservatoriets Koncertsal
  • Dirigent / Jun Märkl
  • Solist / Alice Sara Ott, klaver

Bartók / Rumænske folkedanse
Bartók / Klaverkoncert nr. 3
Bartók / Koncert for orkester

BÉLA BARTÓK

Bartóks musik tager udgangspunkt i den avancerede folkemusik fra Balkan-landene og Østeuropa, men er også påvirket af de mest avancerede vesteuropæiske kompo­ni­ster. Musikken kræver dyb koncentration og giver musikerne sved på panden. Det hele dirigeres denne aften af den internationalt anerkendte tyske dirigent, Jun Märkl.

Dele af den enorme folkemusikskat blev optaget på fonografvalser og lakplader. De rumænske folkedanse bygger på nogle af de melodier, Bartók indsamlede blandt bønder og sigøj­nere omkring 1915.

Bartók elskede Ungarn, men ville ikke leve i et nazistyret land og måtte flygte i 1940 til USA, hvor han var respekteret, men hans musik ikke ligefrem populær. Han blev reddet af dirigenten Koussevitzky, der tilbød ham 1000 dollars for et nyt værk. Resultatet blev Koncert for orkester: Fem satser, der viser, hvad man kan udrette med et moderne sym­fo­ni­orkester. Koncerten blev et gennembrud for Bartóks musik. Nye bestillinger strøm­mede ind, men det var for sent. Han døde af kræft i 1945 langt fra sit fædreland.

Klaverkoncert nr. 3 er et af de mange værker, han efterlod sig. Det var en fødselsdagsgave til hans kone, som var pianist, men han gik bort, inden den var helt færdig. Her møder vi den klassiske Bartók inspireret af Stra­vin­skijs rytmiske musik, men stadig kom­pro­mis­løs og sig selv. Denne sidder den frem­rag­ende pianist, Alice Sara Ott, ved klaveret.

Der er gratis koncertintroduktion kl. 18:45 v. Tivolis Musikchef Henrik Engelbrecht.

Køb billet