English Copenhagen Phil
22. februar 2013 kl. 19:30
Konservatoriets Koncertsal
  • Dirigent / Lawrence Foster
  • Solist / Heidi Brunner, sopran
  • Solist / Jens Christian Tvilum, tenor
  • Solist / Petter Wulfsberg Moen, tenor
  • Solist / Aleksander Nohr, baryton
  • Solist / Leif Jone Ølberg, baryton

Strauss / Kejservals
Weill / Sieben Todsünden
Haydn / Skabelsen (prelude)
Haydn / Symfoni nr. 95
 
Tekst, Sieben Todsünden / Bertolt Brecht

Musikken spiller videre

Kejservalsen hed oprindelig Hånd i Hånd og var en venne­gave fra den østrigske Kejser Franz­-Josef til den tyske kollega Wilhelm den 2. Johann Strauss komponerede den ultima­tive wienervals med en fredelig march, som via en cellosolo lukker op for posen med musik i trefjerdedels takt. Frem danser det østrig­-ungarske dobbeltmonarki, i flot uskyldighed, så svingende vemodigt, men nedtællingen er begyndt. Der er 23 år til Første Verdenskrig.

De syv dødssynder fortæller om to søstre, der gennem syv år arbejder sig gennem syv ameri­kanske byer for at tjene penge til fami­liens hus. I syv satser skildres søstrenes møde med de syv dødssynder (hovmod, griskhed, utugt, misun­delse, frådseri, vrede og dovenskab). Operaen fra 1933 er både tragedie og komedie, men der bliver mindre at grine af – Hitler vinder valget, og socia­listen og jøden Weill må flygte til Paris.

Haydn havde egentlig tænkt at trække sig til­bage, men så kom der en invitation fra London. Mr. Salomon ville arrangere en koncertrejse og lovede masser af penge samt skæg og ballade. Det blev til to rejser, som gjorde Haydn berømt og velhavende. Hans 12 symfonier fra London ændrede musikhistorien. De bevæger, griber og underholder. Symfoni nr. 95 er i mol, og er den eneste fra denne periode, der ikke har en langsom indledning.

Læs koncertprogram

Køb billet